Decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych

Decyzja

Na podstawie art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024r., poz. 572 t.j.) w związku z art. art. 71 ust. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2024r., poz. 1112 t.j.) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2022r., poz. 1071 ze. zm.) po rozpatrzeniu wniosku złożonego dnia 16.01.2025r. przez Pracownia Projektowania i Nadzoru WAMAR Marcin Mospinek, ul. Lotnicza 14, 87-800 Włocławek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego: „Przebudowa, nadbudowa i rozbudowa istniejącego budynku OSP w Śmiłowicach”.

umarzam postępowanie

w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowa, nadbudowa i rozbudowa istniejącego budynku OSP
w Śmiłowicach”.

uzasadnienie

W dniu 16.01.2025r. Pracownia Projektowania i Nadzoru WAMAR Marcin Mospinek, ul. Lotnicza 14, 87-800 Włocławek reprezentowana przez Pana Marcina Mospinka wystąpiła z wnioskiem o wydanie opinii co do konieczności lub braku konieczności uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedmiotowej inwestycji.

Przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie, nadbudowie i rozbudowie budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Śmiłowicach z salą spotkań, węzłami sanitarnymi i innymi pomieszczeniami pomocniczymi. Inwestycja zlokalizowana jest w miejscowości Śmiłowice, obręb Śmiłowice działka nr 120/3.

Zakres planowanej inwestycji pozwoli na utworzenie poprzez wydzielenie w budynku strefy tzw. brudnej oraz czystej w pomieszczeniach remizy zgodnie z zaleceniami Komendy Głównej PSP. Obecnie brak jest takiej możliwości gdyż oprócz garażu nie ma miejsca na stworzenie strefy socjalno-gospodarczej i sanitarnej w istniejących obiektach. Inwestycja pozwoli na utworzenie strefy sanitarnej z toaletami oraz prysznicem, miejsca na pralkę do ubrań ratowniczych, magazynów sprzętu ratowniczego, sali przygotowania sprzętu i odpraw co w zasadniczy sposób poprawi skuteczność prowadzenia akcji ratowniczych, usuwania skutków zagrożeń naturalnych, przeciwdziałania skutkom poważnych awarii oraz poprawę warunków bezpiecznej pracy ratowników. Zakres podjętej inwestycji jest niezbędny do utrzymania wymogów jednostki wpisanej do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG).

Przedsięwzięcie będzie zlokalizowane poza obszarami chronionymi w myśl ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody w tym poza wyznaczonymi, mającymi znaczenie dla Wspólnoty i projektowanymi przekazanymi do Komisji Europejskiej obszarami NATURA 2000.

Z uwagi na skalę i charakter planowanego zadania, analizę całego terenu oraz biorąc pod uwagę jego położenie i bezpośrednie otoczenie, a także wyniki przeprowadzonych analiz wpływu na stan jakości środowiska, nie przewiduje się oddziaływań skumulowanych mogących powodować przekroczenie standardów jakości środowiska w żadnym z jego elementów na etapie realizacji, jak i eksploatacji inwestycji.  

Uznano, iż zastosowanie zaproponowanych w przedłożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych, zapewni ochronę środowiska przed negatywnym oddziaływaniem zamierzenia, zarówno na etapie jego realizacji, jak i eksploatacji.

W wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji zmianie i przekształceniu nie ulegną obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000  wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarem Natura 2000. Jakość  środowiska, zasobów naturalnych i krajobrazowych zostaje zachowana.

Zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, uzyskanie decyzji środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:

1)      przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko

2)      przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

Kwalifikacji tych przedsięwzięć dokonuje się na podstawie przepisów wykonawczych zawartych w § 3 ust. 1 pkt 7 i 8 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowaniach związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2022r., poz. 1071 ze. zm.)

Wymienione w treści w/w przepisów rodzaje przedsięwzięć stanowią katalog zamknięty tych rodzajów przedsięwzięć, które mogą zawsze znacząco oddziaływać na środowisko i które mogą potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Zakres planowanego przedsięwzięcia nie zalicza się do przedsięwzięć wymienionych w §2 i §3 wyżej cytowanego rozporządzenia. Na podstawie art. 59 ust. 1 oraz art. 60 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2024r., poz. 1112 t.j.) jego realizacja nie wymaga więc uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, a co za tym idzie nie wymaga przeprowadzenia postępowania w sprawie uzyskania powyższej decyzji, z uwagi na brak przedmiotu do prowadzenia tego postępowania.

Stosownie do art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024r., poz. 572 t.j.), gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, organ administracji państwowej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania”.

W związku z wystąpieniem przesłanki bezprzedmiotowości postępowania, postanowiono jak w sentencji.

Pouczenie

Od decyzji niniejszej przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego We Włocławku, za pośrednictwem Wójta Gminy Choceń w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Otrzymują:

1.      wnioskodawca

2.      a/a

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 21.01.2025
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Tomasz Sikorski
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 21 stycznia 2025 11:21
Dokument wprowadzony do BIP przez: Szymon Bełkowski
Ilość wyświetleń: 43
21 stycznia 2025 11:21 (Szymon Bełkowski) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)